zondag 5 augustus 2012

Books | Het familieportret


Er is iets met mij en goede voornemens. Het idee was 6boeken. Drie weken later: 1,25 boek verder. Ik moet dus nog flink doorlezen wil ik dit voornemen gaan halen. Goed. Het eerste boek dat ik las was: Het familieprotret van Jenna Blum. 

Het boek gaat over Anna die de oorlog als Duitse jonge vrouw heeft meegemaakt. 50 jaar later weigert ze nog steeds te praten over deze tijd. Haar dochter Trudy probeert te achterhalen wat er met haar moeder is gebeurd. Het enige wat ze bewijsstuk uit deze tijd is een portret van haar moeder, zichzelf en een nazi-officier. Zal deze man haar vader zijn?

Ik weet nog steeds niet helemaal wat ik van dit boek vond. Het goede aan het boek is dat je vanuit Duits perspectief is geschreven. Je kijkt toch best wel negatief naar de Duitsers omtrent de oorlog. In dit boek wordt duidelijk dat de Duitsers ook mensen waren die de oorlog probeerden te overleven. Een ander goed punt is dat je per se wilt weten wat er met Anna is gebeurd en daarom doorleest
Het mindere aan het boek was dat het zo nu en dan langdradig was. 100 pagina's minder had geen ramp geweest. Dit komt vooral, omdat sommige dingen heel gedetailleerd worden beschreven. 

Het is echt een goed boek om te lezen, maar zeker niet makkelijk. Er gebeuren best wel wat heftige dingen, waarbij je eigenlijk niet al te lang stil wilt staan. Het besef hoe erg de oorlog was en wat men heeft doorgemaakt, wordt hierdoor wel groter. Ik vind dat we hier vaker bij stil moeten staan. Dit boek zorgt daar voor. 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten